0637544390 info@stateracoaching.nl
Hoe Succesvolle Mensen Stress De Baas Blijven – 2

Hoe succesvolle mensen stress de baas blijven

Het leven anno 2015 lijkt drukker en stressvoller dan ooit. Door alle bezuinigingen en reorganisaties moeten steeds minder mensen meer werk verrichten, dus worden werknemers in veel bedrijven zwaarder belast. En als we geen werk hebben is het een hele klus om een nieuwe baan te vinden, met alle onzekerheid en spanning van dien. Daarnaast hebben we het druk met ons gezin/kinderen/familie/vrienden, willen we graag nog die ene opleiding volgen en ook nog tijd over hebben voor onze hobby’s en/of sport. Te midden van al deze bezigheden worden we ook nog eens overspoeld met informatie via alle social media.  Voor je het weet is er weer een dag voorbij en is er geen gelegenheid geweest om even rust en afstand te nemen. Als dit een dagelijks patroon is en  lang aanhoudt kan dit grote gevolgen hebben voor je algehele gezondheid.

In elke fysieke en mentale stresssituatie komt het hormoonstofje cortisol vrij. Het geeft een boost aan je energieniveau, verhoogt je alertheid en doorzettingsvermogen. En dat is op zich prima.Een bepaalde mate van stress is van tijd tot tijd zelfs nodig om op belangrijke momenten te kunnen presteren.  Blijft je cortisolniveau doorlopend te hoog, dan verkeert je lichaam als het ware in de overlevingsmodus en vraagt veel extra energie. Dat wreekt zich en je voelt je op den duur moe, uitgeput en lusteloos. Je kunt allerlei klachten krijgen, bent prikkelbaar, gehaast en snel emotioneel. Het tast je immuunsysteem aan en naast emotionele problemen  kunnen er ook hart- en vaatziekten, slaap-  en concentratiestoornissen optreden.

Nieuw onderzoek aan de Universiteit van California, Berkeley, heeft aangetoond dat enige mate van stress een positief effect heeft op de aanmaak van nieuwe cellen in de hersenen dat zorgt voor een beter geheugen. Maar dit gebeurt alleen als de stress van korte duur is en wordt afgewisseld met momenten  van ontspanning. Bij langdurige stress gebeurt het omgekeerde en wordt de ontwikkeling van nieuwe hersencellen juist onderdrukt met een negatief effect op het geheugen en concentratievermogen.

Slimme strategieën

De truc is dus om de verschillende niveaus van stress onder controle te houden. We kennen allemaal wel mensen die dit heel goed onder de knie hebben, de zogenaamde top performers onder ons. Zij hebben een aantal effectieve  strategieën ontwikkeld die ervoor zorgen dat  stress – ongeacht de omstandigheden – kortdurend is en niet chronisch wordt. Bovendien weten succesvolle mensen heel goed wanneer ze welke strategie moeten inzetten. De beste 10 strategieën die zij hanteren zijn:

  • Ze zorgen voor voldoende beweging

We zijn ons inmiddels allemaal ervan bewust dat voldoende beweging belangrijk is voor een goede gezondheid. Het heeft een positieve uitwerking op je lichaamsgewicht, bloeddruk, cholesterol- en glucoseniveau en daarmee voorkomt het hart- en vaatziekten. Minder bekend is dat bewegen ook een gunstige invloed heeft op het verminderen van stress. Wie actief beweegt zorgt ervoor dat de stresshormonen zoals adrenaline en cortisol worden verbruikt, verbrand of verlaagd. Daarnaast zorgt de lichamelijke inspanning voor de aanmaak van bepaalde ‘’pretstofjes’’ zoals endorfines en serotonine. Veel succesvolle mensen zoals bijv. Barack Obama en Disney baas Robert Iger beginnen de dag met een work-out voor het ontbijt. Het geeft een energy-boost en beschermt tegen de stress van de dag.

  • Ze vragen nooit ‘’wat als?’’

De ‘’wat als’’ verklaringen zijn olie op het vuur van stress en zorgen. Hoe meer je je zorgen maakt over wat er mogelijk mis kan gaan, des te minder tijd en energie je steekt in positieve activiteiten die je helpen om rustig te worden. Het verleden ligt achter ons, de toekomst is onbekend en het enige waar we invloed op hebben is het ‘’nu’’.  De top performers kennen het dwaalspoor dat ‘’wat als’’ vragen oproepen en richten zich daarom op het huidige moment. Hoe kan ik mijn invloed inzetten om de situatie nu ten goede te veranderen?

  • Ze hebben een positieve instelling

Positieve gedachten helpen om het stressniveau te verminderen doordat de hersenen gefocust worden op een stressvrije situatie. ‘’Energy flows where the attention goes’’. Dat waar jij je aandacht op richt, groeit. Wees je bewust van afdwalende, negatieve gedachten en help je brein om op iets positiefs te focussen. Als alles op rolletjes loopt is dit relatief makkelijk. Als alles tegenzit wordt dit een hele uitdaging. Op zulke momenten is het belangrijk een recente positieve gebeurtenis voor de geest te halen, hoe klein ook. Of misschien heb je een leuke dag of afspraak in het vooruitzicht waarop je je aandacht kunt richten. Het punt is dat je iets positiefs hebt om aan te denken op het moment dat je gedachten negatief worden. En glimlach erbij. Je zult verrast zijn hoe goed dit werkt.

  • Ze bouwen momenten van rust en ontspanning in

In de huidige maatschappij zijn we 24/7 bereikbaar via onze mobiele telefoon, e-mail, Facebook, LinkedIn, Twitter enz. Tegenwoordig krijgen we in 3 maanden net zoveel informatie te verwerken als onze grootouders gedurende hun hele leven. We willen niets missen, maar hoe kun je nu tot rust komen op momenten dat je vrij bent, in het weekend of tijdens vakantie, als je continu online wilt zijn. Ons brein maakt overuren om die doorlopende informatiestroom te verwerken. Bouw daarom dagdelen in waarin je zowel online als offline bent. Het geeft overzicht en rust in je hoofd, waardoor je jezelf de gelegenheid gunt de accu weer op te laden.

  • Ze beperken hun cafeïne gebruik

Het drinken van veel koffie (cafeïne) stimuleert het zenuwstelsel, de hartslag en de ademhaling. Dat is handig als je snel moet reageren in bijvoorbeeld  gevaarlijke of onverwachte situaties. Maar het helpt je niet om rustig en logisch na te denken op bijvoorbeeld een vervelende e-mail van een collega. Die hyperactieve staat zit je dan alleen maar in de weg en zorgt vaak ook nog voor een slechte nachtrust. Als je toch je kopje koffie niet kunt missen drink dan altijd een glas water daarbij. Wanneer je aan stress onderhevig bent produceert je lichaam namelijk meer afvalstoffen en heb je meer water nodig om deze af te voeren. Daarbij levert water je ook de onmisbare mineralen zoals magnesium, calcium, kalium etc.

  • Ze zorgen voor voldoende slaap

Na een stressvolle, vermoeiende dag is het vaak extra moeilijk om een goede nachtrust te krijgen, terwijl je het juist zo nodig hebt. Wanneer je lichaam onvoldoende slaap krijgt gaat het over in een staat van spanning. Je bloeddruk stijgt en er ontstaat een verhoogde productie van stresshormonen. Bij een gezonde slaap worden je hersenen letterlijk opgeladen en vindt er een selectie plaats in het opslaan of weggooien (het effect van dromen) van herinneringen, zodat je helder en fris wakker wordt. Als je te weinig slaapt of niet de juiste soort slaap krijgt worden je zelfbeheersing, aandacht en geheugen verminderd. Zorg dus voor voldoende nachtrust en leer jezelf technieken aan om te ontspannen vlak voor het slapen gaan. Een halfuurtje wandelen in de avonduren doet vaak al wonderen.

  • Ze zijn in staat negatieve zelfspraak te stoppen

Er gaan per dag 40.000 gedachten door ons hoofd en 70% daarvan is negatief. Gedachten sturen onze emoties en bepalen onze reactie, ons gedrag. Maar gedachten zijn gewoon dat, namelijk gedachten en interpretaties van een gebeurtenis, geen feiten. Vaak liggen  denkfouten ten grondslag aan onze negatieve gedachten. Om deze op te sporen kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Trek ik de ongunstigste conclusie? (doemdenken)
  • Denk ik in termen van alles-of-niets ?(zwart-witdenken)
  • Gebruik ik woorden zoals altijd en nooit om algemene conclusies te trekken (generaliseren)
  • Denk ik te weten wat andere mensen denken? (toekomst voorspellen)

Door je hiervan bewust te zijn en gedachten van feiten te scheiden, kun je de negatieve denkcyclus stoppen en ruimte maken voor een positievere en meer realistische kijk.

  • Ze kunnen situaties in een nieuw perspectief plaatsen

Stress en zorgen worden gevoed door ons eigen subjectieve beeld van de gebeurtenissen. Vaak leggen wij de verantwoordelijkheid voor onze stressgevoelens buiten onszelf. Het komt door mijn veeleisende baas, de onmogelijke deadlines, die eeuwige files. Je hebt geen controle over de omstandigheden, maar je hebt wel controle over de wijze waarop je hiermee omgaat. Dus voordat je tijd gaat verspillen aan klagen of verwijten maken, neem even een momentje rust om de situatie in een realistisch perspectief te plaatsen. Als je niet weet wanneer je dit moet doen, denk dan aan de keren dat de mate van je angst of stress niet in verhouding stond met de situatie. Als je denkt in algemene, dramatische termen als ‘’iedereen is tegen mij’’ of ‘’niets lukt’’, dan is het nodig om de situatie in een nieuw perspectief te plaatsen.  Een effectieve manier om dit negatieve patroon te doorbreken is een lijst te maken van specifieke zaken die fout zijn gegaan of niet het gewenste resultaat hadden. Je weet vast wel een paar dingen te benoemen, maar zeker niet alles en terugkijkend heb je waarschijnlijk die vervelende gebeurtenissen prima weten te doorstaan.

  • Ze gebruiken hun ademhaling om kalm te blijven

Verreweg de makkelijkste strategie om stress te bestrijden is met iets wat we de hele dag al doen: ademhalen! Als je gestrest bent neem dan een paar minuten de tijd om deze oefening te doen. Sluit de deur, zorg dat er geen afleiding is en ga gewoon in een stoel zitten. Het doel is om je alleen nog maar te focussen op je ademhaling, waardoor je gedachten tijdelijk worden stopgezet en je stressgevoelens afnemen. Sluit je ogen en concentreer je volledig op je ademhaling. Het klinkt simpel maar het is moeilijk om dit langer dan zo’n 2 minuten vol te houden. Het geeft niet als je gedachten af en toe een zijsprong maken. Breng dan je focus gewoon weer terug naar je ademhaling. Je kunt op deze manier emoties letterlijk ‘’wegademen’’. Je zult verrast zijn hoeveel rust in je hoofd dit oplevert.

  • Zij stellen de hulpvraag

Het is misschien verleidelijk, maar niet erg effectief om alles alleen proberen te doen. Het is een misverstand dat hulp vragen een teken van zwakte zou zijn. Het tegendeel is waar. Het is juist een teken van daadkracht en zelfvertrouwen. Om kalm en productief te blijven is het belangrijk je zwakke kanten te kennen en hulp te vragen wanneer dit echt nodig is. Op het moment dat een situatie te veel van je vraagt, is het belangrijk je hulpbronnen in te schakelen. Vaak ken je wel iemand in je directe omgeving die bereid is jou te ondersteunen. Door simpelweg te praten over een moeilijke situatie creëer je een uitlaatklep voor je stress en vaak krijg je hierdoor al een nieuw inzicht en perspectief. Meestal zien mensen die erbuiten staan eerder een oplossing dan jijzelf omdat zij er niet emotioneel bij betrokken zijn. Om hulp vragen zal je stress verminderen en bijdragen aan een betere verstandhouding met de mensen om je heen.

Bronnen:

Travis Bradberry

Laura van der Kam